تفاوت میان بازاریابی محتوا و کپی‌رایتینگ در چیست؟
نوشته شده توسط : elena golchin

امکان دارد بارها دو مفهوم بازاریابی محتوا و کپی‌رایتینگ را به اشتباه به جای یکدیگر به کار برده باشیم و یا در حالت بهتر، شاید به این سوال برخورده باشیم که چه تفاوتی بین بازاریابی محتوا و کپی‌رایتینگ وجود دارد. در این بلاگ قصد داریم هر مفهوم را به صورت جداگانه تعریف کنیم.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا همانطور که از اسمش پیدا است، به معنای تولید محتوایی است که به خوبی بتواند بازاریابی کند و مشتریان بالقوه را را به سمت کسب‌وکار ما و قیف فروشهدایت کند و آن‌‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار کند؛ همان هدفی که پیشتر در بلاگ مزایای بازاریابی درون‌گرا یا Inbound Marketing به آن پرداختیم. نکته اصلی در تولید محتوا، برخلاف کپی رایتینگ که در ادامه به آن می‌پردازیم، صرفا ایجاد آگاهی از برند و ارائه ارزش است و اصراری به تشویق افراد برای اقدام به کاری ندارد . این محتوای رایگان می‌تواند در سایت‌ها یا بلاگ‌ها و در قالب پادکست و ویدیو منتشر شود و یا و یا حتی به صورت ایمیل در اختیار مخاطب قرار بگیرد. بازاریابی محتوا یکی از کاربردی‌ترین استراتژی‌ها برای افزایش و تقویت ترافیک وب‌سایت است.

علاوه بر این به کمک محتوا می‌توانیم برای مخاطب قصه ‌کسب‌‌وکارمان را شرح بدهیم و از ارزش محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهیم، صحبت کنیم. محتوا می‌تواند فراتر از معرفی ویژگی‌های محصول ما باشد و در مورد لذتی صحبت کند که مشتری می‌تواند موقع استفاده از محصولات ما و برطرف شدن نیازهاش ببرد. البته بد نیست از چالش‌ها و مشکلاتی که ممکن است پیش‌روی مخاطب قرار بگیرد صحبت کنیم تا بتوانیم میان او و خودمان اعتماد ایجاد کنیم.

کپی رایتینگ

در گذشته عمده فعالیت کپی رایتینگ، ایجاد علاقه در مخاطب، نسبت به یک برند بوده است که در رسانه‌های جمعی مثل تلویزیون و رادیو خلاصه می‌شده اما امروزه با تغییر رسانه‌ها، کپی رایترها علاوه بر این‌ موارد، تلاش می‌کنند تا  برای وب‌سایت‌ها، صفحه‌های فرود، کمپین‌های ایمیلی و … محتوا تولید کنند. هدف اصلی کپی رایتینگ، افزایش میزان اثرگذاری تبلیغات و تلاش به هدایت و ترغیب مشتری به سمت یک اقدام عملی است. این اقدام ممکن است یک خرید باشد یا تماس برای کسب اطلاعات بیشتر. در نظر داشته باشید که کپی رایتینگ یک گزینه زمان‌بر است.

سئو، طراحی وب و بهینه‌سازی نرخ‌های تبدیل از مواردی است که بهتر است یک کپی رایتر روی آن‌ها تسلط داشته باشد. در ادامه به توانایی‌های که یک کپی رایتر به آن‌ها نیازمند است می‌پردازیم.

دستور زبان‌ قوی!

یک کپی رایتر برای نوشتن نیاز به ادبیات قوی دارد تا بتواند پیام اصلی مطالب را به مخاطب برساند. تسلط به قواعد و اصول نگارشی یکی از بدیهی‌ترین توانایی‌هایی است که کپی رایتر به آن نیاز دارد. محتوایی که تولید می‌کنیم باید ساده، واضح و برای مخاطب قابل فهم باشد.

انتخاب عناوین جذاب

طبق تحقیقات انجام شده معمولا افراد اول به عناوین بلاگ توجه می‌کنند تا متن آن؛ در نتیجه انتخاب عناوین باید به نحوی باشد که مخاطب را به خود جذب کند و او را به خواندن کل موضوع ترغیب کند.

آگاهی از تجربه مخاطب

کپی رایترها نیاز دارند از تجربه مخاطب آگاه باشند. تجربه مخاطب به مشغولیت کاربر با محتوا و سایت ما مرتبط است. اگر مطلب ارائه شده، برای او جذاب باشد، مطمئنا زمان بیشتری را در سایت یا بلاگ ما صرف خواهد کرد؛ در نتیجه نیاز داریم بدانیم چه موضوعاتی برای مخاطب جذاب‌تر است و طرح چه عناوینی به نیازهای پنهان او پاسخ می‌دهد. تجربه مثبت مخاطب از فاکتورهای متعددی تاثیر می‌پذیرد. مواردی مثل طراحی وب‌سایت، موضوعات مطرح شده، طراحی CTA ها، زبان بیان محتوا و … .

تخصص، تجربه و آگاهی

استخدام یک کپی رایتر فریلنسر برای تولید محتوا در هر زمینه‌ای اصولا توصیه نمی‌شود؛ چرا که لازمه تولید یک محتوای مفید، ارزشمند و تخصصی، یک کپی رایتر متخصص و با تجربه در آن زمینه است. علاوه بر این یک کپی‌رایتر باید نسبت به صنعتی که در آن به تولید محتوا می‌پردازد، آگاه باشد، وضعیت بازار را مدنظر داشته باشد و رقبا را به خوبی بشناسد.

در نگاه اول تولید محتوا آنقدرها مهم به نظر نمی‌رسد اما باید در نظر داشته باشیم که این موضوع در هدف اصلی بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ که تعامل با مشتری است بسیار اهمیت دارد. توجه به تولید محتوا، یکی از موارد اصلی در هر کسب‌وکاری است که روی لینک‌ بیلدینگ و بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تجربه نرخ بازگشت (ROI)مثبت دارد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان به کمک تیم تولید محتوای متنی و تصویری، می‌تواند شما را در جذب مخاطب و افزایش آگاهی او نسبت به برندتان، یاری کند.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: